eSzocMet

Gyakran felmerülő kérdések

Gyakran felmerülő kérdések

Mi a szociometria?

A szociometriai felmérések használata az országban meglehetősen elterjedt, és az eSzocMet program elsősorban arra készült, hogy felváltsa az elemzése szempojtából igencsak időigényes papír-ceruza alapú szociometriai tesztelést az iskolákban és segítsen a pedagógusoknak és az iskolapszichológusoknak abban, hogy amennyiben szeretnének ilyen felvételt lebonyolítani, azt ne gátolja meg az a munkamennyiség amit a hagyományos kiértékelés a szakemberekre hárít.

Milyen kérdésekre kell majd válaszolnia a gyerekeknek?

A szociometriai vizsgálatban a kérdések alapvetően a kapcsolatokra és az osztály fontos szereplőire kérdeznek rá (pl.: Ki a legjobb barátod az osztályban? Ki a legjobb szervező az osztályban?).
Az eSzocMetben több ajánlott beépített kérdéssor is található, de a felhasználók saját kérdéseket is megadhatnak illetve a kérdéssorokból szabadon válogathatnak.

Az eSzocMet fejlesztői milyen felelősségel bírnak a tesztelésnél?

Mivel a program szabad hozzáférésű és ingyenes, nem tudunk felelősséget vállalni azért, hogy helyesen fogják-e a kapott adatokat felhasználni, mint ahogy nem tudnánk akkor sem, ha papír-ceruza alapon vennék fel a tesztet. Az, hogy egy adott szakember felveheti-e egy adott oszlályban a kérdőívet, a tanáron, az iskolapszichológuson, a diákokon és a szülőkön egyaránt múlik, az eSzocMet csak egy eszközt biztosít ehhez.

Kik a kutatók/fejlesztők akik felhasználhatnak adatokat?

A fejlesztő két pszichológia MA szakos hallgató, Basa Bence és Hoffmann Tamás. A program létrejöttében több doktori fokozattal és hatalmas szociometriai tapasztalattal rendelkező szakember is a segítségünkre volt. A kutatásunk célja új szociometriai mérőszámok bevezetése.

Pontosan milyen adatokat használnak majd fel a kutatók?

Az általunk felhasznált adatok a kutatás céljának megfelelően mind aggregált formájúak, vagy demográfiai jellegűek, vagyis nem tartalmaznak semmilyen olyan személyes információt aminek a kikerülése miatt aggódnia kellene a kitöltőknek vagy a szülőknek.
A fentiek alatt olyan mérőszámokra érdemes gondolni, amely azt adja meg százalékos formában, hogy hány gyereknek van kapcsola egy adott osztályban, vagy hány olyan ember van akire az osztálylétszám egy adott százaléknál többen szavaznak.
A program ezekről külön kimutatást készít, így a fejlesztők a konkrét válaszokat nem elemzik, de a tesztrknél megadott adatok ezt nem is teszik lehetővé. Az elkért adatokból még a települések sem azonosíthatóak be, nem is beszélve az iskolákról vagy az osztályokról.

Pl: Ha a  felvétel egy szlékesfehérvári 10. osztályban készül, akkor az elemzéshez felhasznált adat ehhez lesz hasonló:
Egy megyeszékhely szakiskolájának 10. osztályában a tanulók 87,5%ának van kölcsönös kapcsolata és 13%-uk rendelkezik valamilyen szereppel. A kutatásban az elemzés végén már csak ezeknek az átlaga fog szerepelni, pl a magyarországi vidéki nagyvárosi iskolák 10. osztályaiban az egy főre jutó kapcsolatok száma átlagosan 1,34.

Hogyan tárolódnak az adatok a rendszerben a kitöltés után?

A felhasználók a felvétel után a tesztet anonimizálják. Ez egy visszavonhatatlan adatvesztés, a levezető a megfelelő gombra kattintva a kapott adatokat azonnal kódokra cseréli a névsor alapján, ami minden esetben ugyanaz, a névsor szerinti 15. lány L15, a 6. fiú pedig F6 kódot kap, a fejlesztők már csak ezeket az adatokat látják, így mi nem tudjuk beazonosítani a gyerekeket (bár ez nem is célunk, a konkrét választásokat egyáltalán nem használjuk fel, csak az osztály aggregált adatait).

Mibe egyezik bele a szülő amikor úgy dönt, hogy a gyermeke részt vehet a felmérésben?

A szülők a beleegyezésüket elsősorban a felvétel lebonyolítójának (a tanárnak/iskolapszichológusnak) adják, ő rá fog látni néhány szenzitív adatra, bár kevesebbre mint egy hagyományos papír-ceruza alapú teszt esetén. Az eSzocMet az ő eszköze lesz a felvétel levezetésében. Ahhoz, hogy a levezető értelmezni tudja az adatokat a szociometriai vizsgálat lényegéből adódóan elengedhetetlen, hogy a gyerekek a nevek megadásával válaszoljanak a kérdésekre.


Milyen adatokat fog látni a teszt levezetője?

A levezető a programban nem fogja látni, hogy pontosan ki kire szavazott a szerepekkel kapcsolatban, de látni fogja, hogy kire hányan szavazatak illetve, azt is, hogy ki kit jelölt a barátságokkal kapcsolatos kérdésekben és  kik között vannak kölcsönös kapcsolatok (ezt olyan diákok között feltételezzük, akik kölcsönösen választották egymást valamelyik szimpátiával kapcsolatos kérdésben)

A gyerekek kapnak visszajelzést a tesztet követően?

A gyerekek az eredményekről nem, vagy csak általánosságban (jó osztálylégkör/kicsit klikkesedő csapatok) kapnak visszajelzést, a kapott adatokat a levezető felhasználhatja az osztály közösségének fejlesztésére.