eSzocMet

Útmutató a bullying szociometriához

Útmutató a bullying szociometriához

 

A bullying eSzocMet az ENABLE anit-bullying program hatásvizsgálatában használt mérőeszköz volt, amit a 2021-es fejlesztés során mindenki számára elérhetővé teszünk a http://bullying.eszocmet.hu/ honlapon. A két verzió nagyon sokban hasonlít egymásra, a használati utasítás helyettesítőjeként az alábbiakban az eSzocMet és a bullying eSzocMet közötti különbségeket és hasonlóságokat szedtük pontokba:

-         A belépéshez a bullying honlapon is a „login” kulcsszóval lehet eljutni. Az eSzocMet korábbi felhasználóinak is külön erre a honlapra is regisztrálniuk kell.

-         A teszt létrehozása és a titkos kulcs (itt is mindig ez kell hogy legyen az első lépés a teszt felállítása előtt!) megadása az eredeti verzióhoz hasonlóan működik, két fontos különbséggel:
1.) A szerkesztés menüben található egy, az ENABLE foglalkozásokra irányuló kérdés. Amennyiben nem veszel részt a kutatásban, csak saját célra szeretnéd felhasználni a módszert, akkor ennél a kérdésnél mindenképpen az ennek megfelelő opciót válaszd, különben a program rossz tesztet készít majd és újra kell kezdeni a teszt felállítását.
2.) A köszönő üzenet alatti piros részen a kitöltendő tesztnél válaszd a „szociometria” opciót

-         A kész kérdőívet a névsor bevitele után itt is aktiválni kell, majd az aktiválás után a menüben a kitöltendő tesztnél a szociometriát kell megjelölni.

-         Kérdéssort ebben a verzióban nem kell megadni, mivel egyelőre csak a kutatásban használt kérdőívet lehet használni, amit az „Info” fül alatt meg is lehet nézni. A kérdéssor három bullying szereppel kapcsolatos kérdést tartalmaz, a riport ezeket fogja a középpontba állítani. Ezeken kívül különbséget jelent, hogy míg az eredeti verzióban nem lehet ilyet megadni, addig itt van egy negatív kérdés is a listában, ezt a program úgy kezeli, hogy az erre adott választásokat levonja a gyerek összes népszerűségre kapott szavazatából.

-         A kitöltés a jelige és a titkos kulcs megadásával teljesen ugyanúgy zajlik a gyerekek számára azzal az egy különbséggel, hogy az utolsó három kérdésre (ezek vonatkoznak a bullyingra) önmagukat is megjelölhetik. Erre érdemes is felhívni a figyelmüket.

-         A riportban elsősorban a diagramon van a hangsúly, ami a bullying kérdésekre kapott válaszok alapján tesz egy becslést arra nézve, hogy kik lehetnek bullying szerepben az osztályban. A szerephatárok (és így a grafikonon a jelentőség vonalak) az adott kérdésben az összes választás átlaga plusz egy szórásnyi távolságnál vannak meghúzva.

-         A szociogram az eSzocMetben megszokottaknak megfelelően áll össze, de a színek fiúk és lányok helyett a bullying szereplőket jelölik, valamint a szokásos opciók mellett megjelenik a „jelentőség szerint” opció is, ami hierarchikus szociometria megrajzolásának jó kiindulópontja lehet (legfelül az első, aztán a másodrendű jelentősséget elért gyerekek és a harmadik szinten a jelentőségküszöböt nem átlépő gyerekek).

-         További információkat az „Info” fülön a "Használati utasítás" és az „Oktatóvideók” alatt találhatsz, de ezek alapvetően az ENABLE programhoz készültek, így egyes információk irrelevánsak lehetnek benne azok számára, akik nem vesznek részt ebbem a programban.

 

!FONTOS
A bullying szociometria elsősorban anti-bullying programok bevezetésének előkészítésére szolgál (pl. ENABLE program: https://hirmagazin.sulinet.hu/hu/s/enable). A bullying-szerepekre vonatkozó eredményeket  - hogy ki érzi magát áldozatnak, vagy kit neveznek meg többen bántalmazónak -  valamilyen más forrásból nyert információ mentén validálni szükséges. Az eszköz  tehát segíti egy esetleges bullying-szituáció feltárását, de csak erre alapozva nem ajánlott direkt beavatkozás.